فراتر از احساس

شاید هرکسی پیش خود می‌اندیشد احساس بالاترین سرمایه عاطفی انسان‌هاست اما فراتر از آن وقتی است که ایثار جایگزین حس شود. 

 فراتر از احساس


اصفهان امروز - حسن روانشید

شاید هرکسی پیش خود می‌اندیشد احساس بالاترین سرمایه عاطفی انسان‌هاست اما فراتر از آن وقتی است که ایثار جایگزین حس شود.
سه‌هفته‌ای بیشتر از روز جهانی اهدای خون یعنی نهم مردادماه نمی‌گذرد که دومین روز از ماه محرم یعنی ایام ریختن پاک‌ترین و باارزش‌ترین خون بشریت، امام حسین «ع» و یاران او در دشت کربلا بود و خوشبختانه نشان داد هنوز هم این دو ماه محرم و صفر بهترین ایام و پررونق‌ترین فصل مناسب برای سازمان انتقال خون کشور شده است تا دوستداران و عاشقان مکتب عاشورا در صف اهداکنندگان منتظر نوبت باشند. اما زهی تأسف که پس‌ازآن بار دیگر نوبت فراموشی می‌رسد تا رسانه‌ها را ناچار به یادآوری و اخطار پایان یافتن ذخایر این ماده حیاتی در بانک‌های خون کند. افکار جامعه دراین‌باره تغییر نیافته و اگر مدیریت بر آن صحیح و منطقی باشد ایران می‌تواند مقام نخست را در اهدای خون در جهان داشته که به نظر می‌رسد چشم اسفندیار این رکود دولتی بودن و اداری عمل کردن سازمان متولی خون است. زیرا ضمن کمبود مراکز دریافت و انتقال. محدودیت ساعت اداری نیز بر آن حاکم است درحالی‌که باید همچون مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به‌صورت شبانه‌روزی پذیرای اهداکنندگان باشند یا حداقل بیمارستان‌های بزرگ را مجهز به مراکزی برای دریافت خون نمایند و برای مراجعان نیز پارکینگ‌هایی رایگان پیش‌بینی کنند تا اهداکننده را به دلیل پیدا نکردن مکانی جهت استقرار خودرو خود منصرف نکنند. ادامه و تکرار این بی‌توجهی‌ها می‌توانند به‌مرورزمان انگیزه‌ها را در جامعه و بخصوص حرفه‌ای‌هایی که به‌صورت سالی یکی دو بار به این‌سو می‌آیند، سرکوب و بی‌رنگ کنند تا بخش درمان کشور و اتاق‌های عمل جراحی با بحران تازه‌ای یه بنام کمبود خون روبرو شوند تا فاجعه سال‌های دفاع مقدس پیرامون واردات نوع آلوده از فرانسه بار دیگر تکرار شود. هشتم مردادماه همین امسال یعنی درست در آستانه روز جهانی اهدای خون مدیرکل انتقال خون استان قم عنوان کرد «از ابتدای تیرماه امسال و آغاز فصل تابستان اهدای خون در استان قم کاهش یافت و با توجه به اینکه قم معین چند استان در کمک به تأمین خون است وظیفه داریم به ذخایر خونی کشور کمک کنیم و از کلیه مردم و اهداکنندگان مستمر می‌خواهیم که به مراکز اهدای خون استان مراجعه کنند.»
خوشبختانه سازمان انتقال خون ایران ازنظر تجهیزات یکی از پیشرفته‌ترین نهادهای انتقال در جهان است که همچنان در سبد دولتی بودن چمباتمه زده تا مقررات دست‌وپا گیر نگرانی‌ها را مضاعف کند درحالی‌که یکی از بهترین منابع خونی پاک و بیکران را در اختیار دارد. دکتر مدیرعامل این سازمان می‌گوید: «انتقال خون ایران هنوز هم در منطقه حرف اول را می‌زند و در شرق مدیترانه سازمان انتقال خون ایران مرجع منطقه‌ای است و در بحث کمیته خون‌های نادر تنها کشور اسلامی است که نماینده آن سازمان انتقال خون ایران است. در دوران کرونا که سازمان‌های انتقال خون دنیا دچار بحران شدند و تا 30 درصد در برخی از آن‌ها کاهش اهدای خون رخ داد، ما حداکثر کاهش اهدای خونمان 8 درصد بود. هم‌اکنون ذخایر انتقال خون با حمایت مردم، بی‌نظیر است و در طول تاریخ انتقال خون چنین ذخایری نداشتیم. به‌طوری‌که میانگین ذخایر را از ۴ روز به ۸ روز رساندیم. البته اشکالاتی داریم و شاید در یک شاخص اهدای خون چالش داشته باشیم و آن‌هم شاخص اهدای خون بانوان است. در دنیا بانوان بین 30 تا 50 درصد در اهدای خون مشارکت دارند که این عدد در ایران زیر ۵ درصد است. یعنی ما نصف جمعیت اهدای خون را ازدست‌داده‌ایم. چالش دیگری که با آن مواجهیم این است که اهدای خون جوانان کاهش‌ یافته است. درحالی‌که این جوانان هستند که باید در آینده خون و فرآورده موردنیاز کشور را تأمین کنند.» ایثار خون اگرچه در کشور ما به‌نوعی هدیه زندگی به دیگران قلمداد می‌شود که با دفاع از دین، حیثیت، فرهنگ و خاک میهن آغاز شد و همچنان ادامه یافت که امروز مدافعان هویت و آیین و حرم باشند.
کسانی که خون خود را در سبد اخلاص می‌گذارند تا جان‌هایی را از مرگ نجات بخشند، بنابراین با توجه به اینکه هنوز جایگزین مطمئنی برای خون در عمل‌های جراحی باز پیدا نشده، می‌طلبد تا نهادهای قانون‌گذار بالادستی این سازمان را از اداری به فوریتی تغییر مرتبه داده که اهداکنندگان در تمام مدت شبانه‌روز و مراجعه به هریک از مکان‌های درمانی و بیمارستان‌ها بتوانند به اهداء خون بپردازند و از سویی تریبون‌های موردتوجه جامعه ازجمله وعاظ نیز اقشار مختلف و بخصوص جامعه زنان را تشویق به این ایثار بدون هزینه نمایند تا بخش درمان هیچ زمانی نگران کمبود خون نباشد.
ادامه دارد

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار